تحقیق در مورد آموزش و پرورش اثر بخش چیست
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 6 صفحه
قسمتی از متن .doc :
آموزش و پرورش اثر بخش چیست؟
آموزش و پرورش اثر بخش ناظر بر یک دردمندی، دغدغه و چالش درونی متعهدانه به کارکرد و عملکرد آموزش و پرورش کشور است؛ که علاوه بر کارآمدی (میزان استفاده از منابع) به اثربخشی (میزان دستیابی به اهداف) اهمیت بسیار می دهد. این موضوع بر پایه سؤال اصلی زیر است: «چرا عملکرد نظام آموزش و پرورش متناسب با اهداف و استانداردهای از پیش تعیین شده نیست؟» به دیگر سخن این که، چرا تغییرات به وجود آمده در دانش، نگرش، بینش و رفتارهای فردی و گروهی فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دوره های مختلف تحصیلی، متناسب با اهداف و استانداردهای از پیش تعیین شده و وضعیت مورد انتظار نیست؟ در شرایط و وضعیت موجود، خروجی سیستم آموزش و پرورش بیشتر پاسخگوی انتظارات نظام آموزشی تا سطح محصول و برونداد است، در حالی که تا سطح پیامد (نتایج و وضعیت مورد انتظار) فاصله بسیار است. برنامه های آموزشی مدارس که بیشتر در قالب کتابهای درسی و سایر مواد آموزشی (نوشتاری، شنیداری، دیداری) و برنامه های مکمل، با روشهای سنتی انجام می پذیرد، قادر نیست دانش، نگرش، بینش و رفتار دانش آموزان را با باورها و مبانی ارزشی جامعه اسلامی ایران متناسب سازد. به عنوان مثال تلاشها و اقدامات زیادی در فرآیند سیستم آموزش پرورش انجام می گیرد. اما فارغ التحصیلان آن به رغم قبول شدن و کسب نمره ۱۸ و ۱۹ در درس تاریخ یا تعلیمات دینی و اجتماعی، از موقعیت و رفتارهای اجتماعی سالم و قابل انتظاری برخوردار نیستند،در حالی که آموزش و پرورش اثر بخش به دنبال بهبود و بهسازی فرآیند سیستم آموزش و پرورش برای دستیابی به اثربخشی و کارآمدی بالا است. (سطح ۴ در نمودار ۲) بدیهی است که عوامل زیادی بر عملکرد سیستم آموزش و پرورش چه در داخل محیط سیستم و چه در خارج آن دخالت داشته و اثر می گذارند. اما غرض و مقصود نهایی، تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش است. این که چگونه و با چه سازوکارهایی تغییر سازمانی را در هویت، شخصیت، رفتار و عملکرد نظام آموزش و پرورش برای رسیدن اهداف و وضعیت مورد انتظار (آموزش و پرورش اثر بخش) مدیریت و رهبری کنیم؟ تغییر سازمانی به مثابه استراتژی آموزش و پرورش اثر بخش آموزش و پرورش اثر بخش، آغاز یک راه بزرگ و پیچیده ای است که باید با «تغییر سازمانی» به مثابه استراتژی اصلی آموزش و پرورش اثر بخش همراه شود. «تغییر سازمانی» به تغییری اطلاق می شود که در نهایت منجر به ایجاد تحول در شخصیت و هویت سازمان شود، به طوری که رفتار و عملکرد را در سازمان متحول کند. دو جزء اساسی در این عنصر عبارتند از: «تغییر شخصیت و هویت سازمان» و تأثیر این تغییر بر «عملکرد رفتار سازمان» . اگر تغییراتی به وجود بیاید، اما موجب تغییر در شخصیت هویت سازمان و رفتار و عملکرد آن نشود، تغییر بنیانی نیست؛ بلکه تغییری است عادی و تدریجی، که تنها می تواند بین سازمان و محیط آن برای ادامه حیات تعادل ایجاد کند. تغییر عادی و تدریجی که در سازمان صورت می گیرد، مانند تغییری است که رودخانه برای هماهنگی با مسیر خود انجام می دهد، در حالی که تغییر بنیانی تغییر مسیر رودخانه و یا بستن سد روی آن است. تغییر عادی به طور طبیعی و خود به خود انجام می گیرد، در حالی که تغییر اساسی و بنیانی نیازمند برنامه ریزی و شناخت و آگاهی است و به همان نسبت نیز کار را مشکل و پیچیده می سازد. تغییر تدریجی و عادی در سازمان به قصد حفظ تعادل سیستم با محیط انجام می گیرد، در صورتی که تغییر بنیانی، نیازمند تغییر در ساختار و فرآیند عملیاتی آن است. منظور از «ساختار» ، تغییرات در استراتژی های مورد استفاده در سازمان، ساخت تشکیلاتی، نوع تکنولوژی، سیستم های اطلاعاتی و شیوه تصمیم گیری و الگوهای استفاده از منابع انسانی؛ و مقصود از «فرآیند عملیاتی» ، کیفیت رفتار انسانی، کیفیت عملکرد یادگیری و محیط یادگیری، سیر اطلاعات و نحوه ارتباطات در تصمیم گیری، مشارکت، همکاری و جریان امور در سازمان است. آموزش و پرورش اثر بخش، نیازمند تغییر بنیانی است و با شعار، سخنرانی و نصایح، وضع مقررات و ارسال بخشنامه سرانجامی ندارد. ممکن است به طور موقت با ایجاد و اعمال سازوکارهایی مثلاً ایجاد انگیزه در افراد و بهسازی فضای سازمانی و فرصتهای محیطی و سیاسی به وجود آمده تغییراتی به وجود آورد، اما اگر «طرح سازمانی» متناسب با تغییرات جدید ایجاد نگردد، این تغییر و تحول نمی تواند تداوم یابد. در این صورت، تغییر بنیانی و اساسی محسوب نخواهد شد. لذا ایجاد طرح سازمانی متناسب با تغییرات، بسیار مهم است. بویژه وقتی که انتظار از آموزش و پرورش اثر بخش، کارایی، اثر بخشی و نوآوری باشد. اکثر کارگزاران و مدیران تحول، به افزایش حجم بازده توجه دارند. برای مثال تعداد مدارس ساخته شده، تعداد فارغ التحصیلان، تعداد بزرگسالان با سواد شده، تعداد اردوی برگزار شده، تعداد آزمون گرفته شده و ... از نظر آنها حائز اهمیت است. اگر چه افزایش بازده مهم است، اما با اهمیت تر از آن ایجاد بهبود در عملکرد بویژه در جهت کارایی، اثربخشی و نوآوری بیشتر است. «کارآیی» می تواند به میزان هزینه احداث مدارس جدید، هزینه ساخت کتابخانه ها، نمازخانه ها و آزمایشگاه ها، ریشه کن کردن بی سوادی و تعداد افراد با سواد شده، کتابهای تألیف شده و چند تألیفی، کتابهای درسی، تیراژ مجلات آموزشی؛ و «اثربخشی» به کیفیت بناهای احداث شده، کیفیت کتابهای تألیف شده، فارغ التحصیلان با سواد توانمند تعریف شود؛ «نوآوری» نیز می تواند باعث احداث مدارس با کاربردهای نوین، ارائه خدمات آزمایشگاهی و کتابخانه ای جدید و برنامه های نوین برای باسواد کردن دانش آموزان و کتابهایی با رویکردهای فعال، خلاق، مسئله محور و پژوهش مدار شود. با سازوکارها و توانمندی های موجود نظام آموزش و پرورش و مدیریت و راهبری آن، تنها بخشی از انتظارات، در سطوح دانش و مهارتهای فردی محقق می شود. در حالی که انتظار داریم تغییرات، علاوه بر سطوح دانش؛ نگرش و بینش و رفتارهای فردی و گروهی دانش آموزان را نیز دربربگیرد. به عنوان مثال؛ «دانش آموزان پس از گذراندن دروس تعلیمات اجتماعی، تاریخ و هنر، کمک به دیگران از جمله افراد ضعیف و نیازمند جامعه را یک حق و تکلیف برای خویشتن تلقی نموده و از انجام این کار حسنه لذت برده و احساس رضایت کنند و یا این که در مقابل اهانت و تهاجم به مقدسات و ارزشهای دینی و ملی، داوطلبانه و آگاهانه واکنش نشان دهند. سنتها و مراسم ملی- مذهبی از جمله درختکاری، چهارشنبه سوری، سیزده به در، عید قربان، عیدفطر و آئین های ماه رمضان و محرم و ... را مطابق با مبانی ارزشی جامعه برگزار کنند. این که چرا آموزش موجود مدرسه ای؛ موجب رفتارهای مناسب اجتماعی، سیاسی، دینی، اقتصادی ، زیست محیطی و ... در دانش آموزان نمی شوند، نکته ای مهم و اساسی است که باید در فرآیند و کارکرد نظام آموزشی و تغییرات سازمانی مورد بررسی و پژوهش قرار گیرند. نگاه به آموزش و پرورش با تأکید افراطی بر نگاه آموزشی از نوع حافظه مداری و انتقال دانش، نه حصول اهداف، گویای این نکته است که انتظار از سیستم، رسیدن به اهداف و تغییر رفتارهای مطلوب فردی و گروهی نیست و انگار که دست اندرکاران آن نیز به غیر آموزش و انباشت مطالب در حافظه دانش آموزان، تعهدی ندارند. این وضعیتی است که متأسفانه اکنون شاهد آن هستیم. یعنی فارغ التحصیلان با معدل ،۱۸ ۱۹ و ۲۰ ، اما با بینش ها و رفتارهای فردی و گروهی غیرقابل قبول یک شهروند ایرانی و اسلامی. اگر چه همه نارسایی های موجود در عملکرد و بازده، ناشی از نظام آموزش و پرورش و کتابهای درسی و آموزش نبوده و سایر نهادهای آموزش و فرهنگی جامعه نیز مسئول اند، لیکن بخش مهم آن، انتظارات و چشمداشتی است که هر جامعه پیشرفته ای از نظام آموزش و پرورش فرزندان خود دارد و لذا برای دستیابی به سطح اثر بخشی و کارآمدی بالا و نیز تغییرات مطلوب در دانش آموزان باید کارکرد و عملکرد نظام آموزشی مورد بازنگری و بازآرایی قرار گرفته و تغییر سازمانی به مثابه استراتژی آموزش
سایر محصولات :
تحقیق در مورد آموزش و پرورش اثر بخش چیست
تحقیق در مورد...
تحقیق در مورد آموزش خانواده 15 صتحقیق در مورد...
تحقیق در مورد آموزش ایمنیتحقیق در مورد آموزش...
تحقیق در مورد آموزش ، تشویق ، تنبیهتحقیق در مورد آموزش ، تشویق ،...
تحقیق یوگا 33 صتحقیق یوگا 33 ص...
تحقیق در مورد آموزش ابتدایی 10 صتحقیق در مورد آموزش ابتدایی...
تحقیق یادگیریتحقیق یادگیری...
تحقیق در مورد آمارمقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای والدین شاغل و غیرتحقیق در مورد آمارمقایسه عملکرد تحصیلی...
تحقیق یون گیری واکنشیتحقیق یون گیری واکنشی...
تحقیق در مورد آمار و احتمالتحقیق در مورد آمار و احتمال...
تحقیق یزد بررسی مسجد جامعتحقیق یزد بررسی...
تحقیق یادگیری اصولیادگیری و انگیزش نزد کارمندان و مراجعینتحقیق یادگیری اصولیادگیری و انگیزش نزد کارمندان...
تحقیق در مورد آمار دروس دبستان امت 36 صتحقیق در مورد آمار دروس...
تحقیق یادگیری TCPIP در معماریتحقیق یادگیری TCPIP...
تحقیق در مورد آمار اعیاد و راه های پیشگیریتحقیق در مورد آمار اعیاد...
تحقیق ویروستحقیق ویروس...
تحقیق ویندوز Ntتحقیق ویندوز Nt...
تحقیق ویروسهای کامپیوتریتحقیق ویروسهای کامپیوتری...
تحقیق ویروس های رایانه ایتحقیق ویروس های رایانه ای...
تحقیق ویتگنشتاین متقدمتحقیق ویتگنشتاین متقدم...
تحقیق ویتامین Aتحقیق ویتامین A...
تحقیق وضعیت شبکه آب و فاضلاب شهرستان محمودآباد از توابع استان مازندرانتحقیق وضعیت شبکه آب...
تحقیق وضعیت زیست محیطی تهران از نظر اکوسیستم طبیعی جهت اوقات فراغتتحقیق وضعیت زیست...
تحقیق وضعیت آموزش موسیقی در حیطه آموزش رسمی کشورتحقیق وضعیت آموزش موسیقی...
تحقیق ورق کاری و برشکاریتحقیق ورق کاری و...
تحقیق ورشکستگی و اثرات آنتحقیق ورشکستگی و اثرات آن...
تحقیق ورزش گلف از کجا آمده است 20 صتحقیق ورزش گلف از کجا...
تحقیق ورزش و فراغت در تفکر اجتماعیتحقیق ورزش و فراغت در تفکر...
تحقیق ورزش و سلامتی 24 صتحقیق ورزش و...
تحقیق ورزش کشتی گیری چقدر قدمت دارد 10 صتحقیق ورزش کشتی...
تحقیق ورزش کشتی 27 صتحقیق ورزش کشتی 27 ص...
تحقیق ورزش عمومی 14 صتحقیق ورزش عمومی 14...
تحقیق ورزش بانوان 6 صتحقیق ورزش بانوان 6 ص...
تحقیق ورزش ایروبیک 19 صتحقیق ورزش ایروبیک...
تحقیق ورزش 28 صتحقیق ورزش 28 ص...
تحقیق ورزش 25 صتحقیق ورزش 25 ص...
تحقیق وب 2 چیست.DOCتحقیق وب 2 چیست.DOC...
تحقیق واژه شناسی.Docتحقیق واژه شناسی.Doc...
تحقیق والیبال 13 صتحقیق والیبال 13 ص...
تحقیق والیبال 17 صتحقیق والیبال 17...
تحقیق والیبالتحقیق والیبال...
تحقیق واکنش های شیمیاییتحقیق واکنش های شیمیایی...
تحقیق واکنش عاطفی به مردنتحقیق واکنش عاطفی به مردن...
تحقیق واکسنتحقیق واکسن...
تحقیق واکسن BCGتحقیق واکسن BCG...
تحقیق وازکتومیتحقیق وازکتومی...
تحقیق واجبات و مستحبات دینیتحقیق واجبات و مستحبات دینی...
تحقیق هیپرلیپیدها چربی هاتحقیق هیپرلیپیدها چربی...
تحقیق هوش وخلاقیت 17 صتحقیق هوش وخلاقیت 17 ص...
تحقیق هنرهای سنتیتحقیق هنرهای سنتی...
تحقیق در مورد مخاطب شناسیفرم خام تایید هزینه های متفرقه شرکت
پاورپوینت در مورد قانون برگزاری مناقصات و آیین نامه های اجرایی
پاورپوینت در مورد استفاده مجدد از پساب
پروژه های مالی پروژه مالی حسابداری شرکت 41 ص
پروژه های مالی پروژه نسبت های مالی تعهدی و نقدی 30 ص
پروژه های مالی پروژة مالی سیستم حسابداری در بیمه
پروژه های مالی پروژه مالی احداث شرکت سازندۀ وایتکس
نمونه فرم خام اضافه کاری پرسنل
تحقیق در مورد امنیت
تحقیق در مورد مخاطب شناسی
نمونه فرم خام فراموشی ثبت تایم ورود و خروج
نمونه فرم درخواست ماموریت ساعتی
نمونه درخواست پرداخت تنخواه گردان
نمونه فرم مرخصی
تحقیق در مورد مرغداری
نمونه فرم خلاصه کارکرد پرسنل در پروژه ها و اداره های خصوصی
نمونه فرم شرح وظایف هر پرسنل در شرکت و اداره های دولتی و خصوصی
کار در منزل فقط 4 ساعت در روز
کدام نوت بوک بهتر است؟
نمونه فرم خام موجودی اموال شرکت
آسم شغلی
چک لیست جعبه اورژانس
آلودگی محیط زیست 25ص
فرم خام تایید هزینه های متفرقه شرکت
تحقیق در مورد فساد مواد غذایی 30ص
تحقیق در مورد فتح مکه
پاورپوینت در مورد قانون برگزاری مناقصات و آیین نامه های اجرایی
نمونه فرم تسویه حساب کاری با تمام سرفصل های مورد نیاز تسویه کارمند
تحقیق درباره ی کربوهیدرات ها 22 ص
تحقیق در مورد شش سیگما
تحقیق در مورد شاعران و نثر نویسان قرن هفتم و هشتم
نمونه فرم درخواست شغل رزومه یک شخص،
تحقیق در مورد فشار خون
پاورپوینت در مورد Dermatophytosis
پاورپوینت در مورد بهداشت دهان و دندان
پاورپوینت در مورد ملاحظات دندانپزشکی در بیماران سیستمیک
تحقیق در مورد دمانس
پاورپوینت در مورد کشف منابع جدید رشد و سوددهی در یک اقتصاد شبکه ای با مدل دلتا
پاورپوینت در مورد تاریخچه زبان دلفی
پاورپوینت در مورد دقت و خطا در اندازه گیری
پاورپوینت در مورد دفاع مقدس
پاورپوینت در مورد دیکدرها و مولتی پلکسرها
پاورپوینت در مورد سیستمهای حمایت از تصمیم
پاورپوینت در باره ی یادگیری درخت تصمیم
پردازش تحلیلی برخط برای پشتیبانی تصمیم
فرم خروج کالا از انبار
فرم خام ابلاغ سفارشات به کارخانه
نمونه فرم درخواست شغل رزومه یک شخص،
فرم توضیح شرح تنخواه ادارات دولتی و خصوصی
نمونه فرم خام تسویه کامل با کارمند
نمونه فرم تسویه حساب کاری با تمام سرفصل های مورد نیاز تسویه کارمند
نمونه فرم شرح وظایف هر پرسنل در شرکت و اداره های دولتی و خصوصی
فرم خام تایید هزینه های متفرقه شرکت
کلمات کلیدی :وضعی مورد انظار مثابه اسراژی آموزش laquo غییر سازمانیraquo فرآیند سیسم آموزش مبانی ارزشی جامعه دانش نگرش بینش پرورش اثر اثر بخش دانش آموزان نظام آموزش غییر بنیانی فارغ الحصیلان سیسم آموزش برنامه های آموزش پرورش laquo عملکرد سازمان آموزان اهداف غییرا ایجاد رفارهای
- ۹۶/۰۹/۱۰