cfselm

  • ۰
  • ۰

قضاوت د ر اسلام 13ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 13

قضاوت د ر اسلام

مقدمه:

موضوع قضا از موضوعات بسیار مهم و حساسی است که در حقوق اسلام از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده وبه همین دلیل فقهای اسلامی پیرامون آن قلمفرسایی ها داشته و سعی نموده اند تا ناگفته ها به حداقل برسد و در این راستا از منظرهای گوناکون به موضوع قضا پرداخت شده در مقاله حاضر سعی میشود این امر مهم را با عنایت به نامگذاری سال جاری به اسم مبارک پیامبر گرامی اسلام با تلفیقی از شئون پیامبر عظیم الشان اسلام یعنی شان قضاوت حضرتش به رشته تحریر در آوریم باشد که مورد استفاده علاقمندان و مورد رضایت حضرتش قرار گیرد .

تعریف قضا :

قضا در لغت برمعانی بسیاری اطلاق شده است :

1- به معنی حکم و فرمان : شاهد قرانی ‹‹ الله یقضی بالحق ›› سوره غافر آیه 20

خداوند به حق حکم می کند .

2- به معنی خلق و پدید آوردن : شاهد قرآنی ‹‹ فقضیهن سبع سماوات ›› سوره فصلت آیه 12

خداوند آن آسمانها را بصورت هفت طبقه آفرید .

3- به معنی امر : شاهد قرآنی ‹‹ و قضی ربک الا تعبدوا الا ایاه ›› سوره اسرا ایه 23

وخدایت چنین امر نموده که جز او را نپرستید .

4- به معنی اراده : شاهد قرآنی ‹‹ اذا قضی امرا فانما یقول له کن فیکون ›› سوره آل عمران آیه 47

و زمانی که خدا کاری را اراده کند تنها می گوید که باش و آن ایجاد خواهد شد .

برای لفظ قضا معانی دیگری نیز هست ولی چون مبنای مقالات بر اختصار است لذا از ذکر آنان صرف نظر نموده و به معنای مربوط به موضوع و مبحث قضا قناعت می نماییم. همانطوریکه مشخص است اولین معنی بهترین معنی برای قضا می باشد که مورد تایید صاحب قاموس نیز می باشد .صاحب قاموس می گوید " قضا بر وزن سما به معنی حکم و فرمان و فصل خصومت است "

قضا دراصطلاح شرع :

فقهای اسلام در مقام تعریف قضا تعبیر های مختلفی دارند که به بعضی از آن تعریفات ، اشکال گردیده ، به نظر می رسد تعریف کم اشکال تر این است که گفته شود " قضا اعمال ولایت شرعی است در جهت حکم بین مردم هنگام نزاع و خصومت و فیصله دادن بین آنان و همچنین حکم نمودن در مصالح عمومی با شروط مقرره است "

بنا براین تعریف ، صرف حکم نمودن بین مردم و رفع خصومت در عرف متشرعه قضا نامیده نمی شود چنانکه صرف ولایت شرعیه نیز قضا خوانده نمی شد بلکه حقیت قضا ترکیبی است از اعمال ولایت مذکوره در طریق حکم بین مردم برای رفع خصومات و حکم در مصالح عمومی با شروط و قیود مربوط .

قضا به همین معنی است که موردتجلیل و تکریم در قرآن کریم و روایات گردیده و از مناصب و مواهب الهی به پیامبران صلوات الله علیهم به حساب آمده است ، در آیه 26 از سوره مبارکه ص چنین می خوانیم :

‹‹ یا داود انا جعلناک خلیفة فی الارض فاحکم بین الناس بالحق ››

یعنی ای داوود در روی زمین تورا خلیفه الله و جانشین قرار دادیم پس بین مردمان حکم به حق نما

با اندک توجهی در آیه شریفه روشن می گردد که منصب حکم و قضاوت به حق بین مردم یک شاخه از شاخه های شجره مبارکه خلیفه اللهی است زیرا جمله ‹‹ فاحکم بین الناس بالحق ›› متفرع بر ‹‹ جعلناک خلیفة ›› شده و ظاهرا حدیث معروف از امیر المومنین (ع) در باب عظمت منصب قضا که به شریح فرمودند

‹‹ قد جلست مجلسا لا یجلسه الا نبی او وصی او شقی ››

یعنی بر مقامی جلوس کرده ای که جلوس نمی کند در چنین مقامی مگر پیامبر یا وصی او یا کسی که بد بخت و تابع هوی است . از همین آیه کریمه اتخاذ و استنباط شده است .

تفاوت قضا از سایر احکام شرعیه :

دادرسی را نمی توان مانند سایر احکام شرعیه مانند امر به معروف و نهی از منکر ، حکمی شرعی و در شمار احکام شرعی دانست چه قضا چنانکه از حدیثی که ابی خدیجه از حضرت صادق (ع) نقل نموده ، به معنی ولایت و امارت می باشد .

امام (ع) می فرماید : ‹‹ فانی قد جعلته حاکما فتحاکموا الیه ››

من اورا حاکم بر شما قرار دادم لذا ترافع به نزد وی برید.

و بدین جهت قضا آن سلطه و ولایت و قدرتی است که از طرف امام و اولی الامر به دادرسان اعطا و واگذار شده است . ولایتی که در تعریف قضا ذکر شده است عمومیت دارد یعنی شامل ولایت پیامبر (ص) و ائمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین و کسانی که از طرف ایشان منصوبند می باشد .

شئون پیامبر(ص) :

پیامبر گرامی اسلام دارای سه شان اساسی بود:

1- شان رسالت 2- شان قضاوت 3- شان حکومت

شانی از شئون پیامبر گرامی اسلام که با بحث ما مرتبط است شان قضاوت آن حضرت است که در اینجا به تشریح آن می پردازیم .

پیامبر گرامی اسلام علاوه بر مقام رسالت وحکومت مقام دیگری نیز دارد که آن مقام ، مقام قضاوت و داوری بین مردم است. قضاوت‏هم مقامى است که باید از ناحیه خدا به کسى داده شود که بتواند در میان‏مردم داورى بکند. داورى یعنى مردم از لحاظ حقوق اجتماعى اختلاف پیدامى‏کنند، مقامى باید در اجتماع باشد که احقاق حق بکند، یعنى به آن‏موضوع رسیدگى بکند و طبق قانون خاصى راى و حکم بدهد. پیغمبر ازناحیه خدا، تنها پیغمبر نبود، بلکه قاضى هم بود. هم پیغمبر بود و هم‏قاضى. اینها فى حد ذاته قابل تفکیک است. قضاوت هم خود یک مقام‏مقدس دیگرى است. قاضى را هم باید خدا تعیین کرده باشد. این آیه‏اى که‏در قرآن است:

«فلا و ربک لا یؤمنون حتى یحکموک فیما شجر بینهم ثم لا یجدوا فی انفسهم‏حرجا مما قضیت و یسلموا تسلیما» سوره نسا آیه 65

نه چنین است ؛ به پرودگارت سوگند، که ایمان (واقعى ) نمى آورند مگر زمانى که در مشاجرات و نزاع هاى خود، تو را داور قرار دهند، ودر دل خود هیچ گونه احساس ناراحتى از قضاوت تو نداشته باشند (و در برابر داورى تو) کاملاً تسلیم باشند.

مربوط به مقام قضاوت رسول اکرم است نه مقام پیامبرى او. معناى آیه‏اینست که مردم باید در مقابل قضاوت تو تسلیم بشوند یعنى اینجور نباشندکه وقتى نزد تو مى‏آیند توقع داشته باشند که تو جانب آنان را بگیرى. مثلا دونفر هر دو مسلمان، اما یک نفر مسلمان با سابقه، مسلمان مهاجر، مسلمانى که‏مال و زن و بچه خودش را گذاشته و آمده، و یک نفر که تازه اسلام آورده، دریک موضوع اختلاف دارند، مى‏آیند نزد تو. احتمالا آن مسلمانى که سابقه‏زیادى دارد توقع دارد که پیغمبر جانب او را بگیرد. یا یک نفر مسلمان و یک‏نفر غیرمسلمان که در پناه مسلمین است و با مسلمین پیمان دارد، در یک‏موضوع مالى اختلاف پیدا مى‏کنند، خدمت پیغمبر مى‏آیند. یک وقت ممکن‏است این مسلمان توقع داشته باشد که پیغمبر جانب او را بگیرد. نه، این‏ایمان نیست. ایمان آن وقتى ایمان است که وقتى پیغمبر را حکم قرار دادند،داور و قاضى قرار دادند، در مقابل حکم او تسلیم بشوند.

شان نزول آیه :









سایر محصولات :
قضاوت د ر اسلام 13ص

قضاوت د ر...

تحقیق در مورد کارآموزی عمران ساختمانi

تحقیق در مورد...

قصه وقصه پردازی درمثنوی مولوی 16 ص

قصه وقصه پردازی درمثنوی مولوی 16 ص...

تحقیق در مورد چیستی سهام عدالت و اهداف طراحان آن

تحقیق در مورد چیستی سهام...

قرقاول مشخصات بیولوژیکی، اهمیت و سودمندیها نکات مدیریتی در پرورش و کنترل بیماری متداول

قرقاول مشخصات...

قرآن و علم 14 ص

قرآن و علم 14 ص...

تحقیق در مورد چگونگی تحقیق و آزمایش 25 ص

تحقیق در مورد چگونگی تحقیق...

قرآن منشورهدایت 43 ص

قرآن منشورهدایت 43 ص...

تحقیق در مورد چگونگی تشکیل زمین

تحقیق در مورد چگونگی تشکیل زمین...

قرآن 22 ص

قرآن 22 ص...

تحقیق در مورد چگونگی ورود برق به ایران

تحقیق در مورد چگونگی ورود...

قدرت و انواع پرس 12 ص

قدرت و انواع پرس 12 ص...

قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان 28 ص

قانون نظام مهندسی و کنترل...

تحقیق در مورد چک و سفته 18 ص

تحقیق در مورد چک و سفته...

قانون مالیاتهای مستقیم

قانون مالیاتهای مستقیم...

تحقیق در مورد چک وعده دار رشته حقوق

تحقیق در مورد چک وعده دار...

قانون تشکیل دادگاه اطفال و نوجوانان 20ص

قانون تشکیل دادگاه...

قانون اساسی افغانستان 55ص

قانون اساسی افغانستان 55ص...

تحقیق در مورد چهارده معصوم

تحقیق در مورد...

قانون مدنی 38ص

قانون مدنی 38ص...

تحقیق در مورد چغندر قند 19 ص

تحقیق در مورد...

قالبهای دایکاست 34 ص

قالبهای دایکاست 34...

تحقیق در مورد چرا باید ورزش کنیم ؟ 17 ص

تحقیق در مورد چرا باید...

قالب گیری تزریقی 16 ص

قالب گیری تزریقی 16...

تحقیق در مورد چرا محصولات کشاورزی به موقع برداشت کنیم

تحقیق در مورد چرا...

فیزیولوژی کلیه

فیزیولوژی کلیه...

تحقیق در مورد چای 34 ص

تحقیق در مورد چای 34...

فیزیولوژی ورزشی 32 ص

فیزیولوژی ورزشی 32...

فیثاغورث 15 ص

فیثاغورث 15 ص...

تحقیق در مورد چالشهای فناوری اطلاعات در محیط حسابداری 17ص

تحقیق در مورد چالشهای فناوری...

فیبرنوری چیست؟ 21 ص

فیبرنوری چیست؟ 21 ص...

تحقیق در مورد چاقی شکمی

تحقیق در مورد...

فیبرنوری در شبکه ارتباطات

فیبرنوری در شبکه...

تحقیق در مورد پیوند مدیریت استراتژیک هزینه‌ها و مدیریت استراتژیک بازاریابی 33ص

تحقیق در مورد پیوند مدیریت استراتژیک...

فوتبال 22 ص

فوتبال 22...

فوائد ورزش چیست

فوائد ورزش چیست...

تحقیق در مورد پیش نیازهای «HACCP» در صنایع غذایی 6ص

تحقیق در مورد پیش نیازهای «HACCP» در...

فوائد ورزش چیست ؟ 15 ص

فوائد ورزش چیست ؟ 15...

تحقیق در مورد پمپها چگونه کار می کنند؟ 27 ص

تحقیق در مورد پمپها چگونه کار می...

فهرستنویسی صفحات وب و اینترنت 25 ص

فهرستنویسی صفحات وب و اینترنت 25 ص...

تحقیق در مورد وقوع جنگ و بمباران هوایی و موشکی 54 ص

تحقیق در مورد وقوع...

فنون دیگری برای جمع آوری محصول Partial 15 ص

فنون دیگری برای جمع...

فناوری و اطلاعات IT 32 ص

فناوری و اطلاعات IT 32...

تحقیق در مورد ورزش های تناسب اندام هوازی برای درمان التهاب مفصل

تحقیق در مورد ورزش...

فناوری آموزشی در کلاس تغییرات تدریجی 20ص

فناوری آموزشی در کلاس تغییرات تدریجی...

تحقیق در مورد والیبال 25ص

تحقیق در مورد...

فناوری آموزشی در کتب درسی فناوری آموزشی 35 ص

فناوری آموزشی در کتب...

تحقیق در مورد هوای آلوده چیست 13 ص

تحقیق در مورد هوای...

فناوری ترمز 11 ص

فناوری ترمز 11 ص...

تحقیق در مورد هوش مصنوعی 40 ص

تحقیق در مورد هوش...

قارچ مزرعه سروش 20 ص
قابلیتهای محتمل تکنیکی نانوتکنولوژی
فیزیولوژی جانوری
فیروزه
فولاد
طرح تولید ماشین آلات خشک کن میوه و سبزیجات
یونیت دندانپزشکی
نیروی برش Trim Force
کارآفرینی پرورش قارچ 21 ص
کمک فنر دو جدارة بی فشار
پرتودهی مواد غذایی (اشعه دادن) 18 ص
خشخاش و تریاک 29ص

کلمات کلیدی :rsaquo rsaquo سوره شاهد رآنی lsaquo رآنی lsaquo lsaquo بالحق rsaquo rsaquo سایر احکام شرعیه پیامبر گرامی اسلام rsaquo rsaquo یعنی الناس بالحق rsaquo یامبر گرامی اسلام rsaquo rsaquo lsaquo lsaquo بین ردم گرامی اسلام rsaquo سوره شده است rsaquo lsaquo اسلام یغمبر یامبر سلمان تعریف گرامی ایمان
  • ۹۶/۰۹/۰۸
  • وبلاگ وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی