cfselm

  • ۰
  • ۰

مقاله درباره پژوهش جامعه‌شناختى و روش‌هاى تخصصى آن

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 11

پژوهش جامعه‌شناختى و روش‌هاى تخصصى آن

فنون پژوهش

در همهٔ پژوهش‌هاى جامعه‌شناختى از روش علمى استفاده مى‌شود، اما فنون خاص گردآورى و تحلیل داده‌ها در شاخه‌هاى گوناگون بررسى جامعه‌شناختى با یکدیگر تفاوت داند. به هر روی، چهار فن است که در بیشتر پژوهش‌هاى جامعه‌شناختى عموماً به‌کار برده مى‌شوند و آنها عبارتند از آزمایش، مشاهده، نمونه‌گیری، و بررسى موردی.

در آزمایش که هم در آزمایشگاه و هم در میدان تحقیق مى‌تواند انجام گیرد، همهٔ متغیرها به‌جز یکى (متغیر مستقل) ثابت (یا کنترل‌شده) باقى مى‌مانند و جامعه‌شناس محقق متغیر مستقل خود را تغییر مى‌دهد تا ببیند که چه دگرگونى‌هائى در موضوع تحقیق وى پدید مى‌آید و سپس این دگرگونى‌ها را به دقت ثبت مى‌کند. فرق بررسى مشاهده‌اى با آزمایش این است که در این روش، محقق جامعه‌شناس متغیر مستقل خود را در کار دخالت نمى‌دهد، بلکه موضوع کار را در یک موقعیت طبیعى به دقت مورد مشاهده قرار مى‌دهد. از نمونه‌گیرى براى گردآورى داده‌ها - معمولاً از طریق پرسشنامه یا مصاحبه - استفاده مى‌شود، به گونه‌اى که از میان انبوه داده‌هاى راجع به یک موضوع، نمونه‌هاى طبقه‌بندى شده‌اى برگزیده مى‌شوند و سپس بر پایه این داده‌هاى نمونه‌گیرى شده تعمیم‌هائى درباره گروه مورد بررسى به دست داده مى‌شود. پژوهشگران جامعه‌شناس از بررسى موردى براى شرح کامل و جزء به جزء یک پدیده استفاده مى‌کنند، بى‌آنکه کار خود را به صرف پرسشگرى یا مصاحبه از افراد موضوع مورد بررسى محدود سازند؛ گرچه بررسى یک مورد براى اثبات یک فرضیه کفایت نمى‌کند، اما غالباً به‌عنوان یکى از منابع فرضیه یا شواهد کار، مفید واقع مى‌شود.

همچنان که هریک از این فنون پژوهشى ابزار خاصى را براى یک جامعه‌شناس فراهم مى‌سازد که هریک از آنها نیز مزایا و مسائل خاص خود را دارد.

آزمایش

هرچند که آزمایش‌ها معمولاً در محیط آزمایشگاهى انجام مى‌گیرند، اما اگر بتوان متغیرهاى کنترل‌شده را ثابت نگهداشت، این روش را در میدان تحقیق جامعه‌شناسى نیز مى‌توان به‌کار بست. این به آن معنا است که در هر آزمایش خاص، فقط متغیر مستقل، که آزمایشگر آن را به دلخواه تغییر مى‌دهد، است که در طول بررسى از یک مرحله آزمایش به مرحله‌اى دیگر با یک منظور خاص تغییر مى‌پذیرد.

براى آنکه بتوان دریافت که تغییرات پیدا شده در متغیر مستقل چگونه بر نتیجهٔ آزمایش تأثیر مى‌گذارد، محقق جامعه‌شناس باید موضوع‌هاى خود را به یک گروه کنترل و دست‌کم یک گروه آزمایشى تقسیم کند. هدف از ایجاد گروه کنترل آن است که مبنائى براى مقایسه ایجاد شود: افراد این گروه در موقعیت آزمایشى و تحت تأثیر یک متغیر مستقل قرار مى‌گیرند و سپس واکنش‌هاى آنها با واکنش‌هاى گروه آزمایشى در برابر متغیر مستقل تغییر یافته، مقایسه مى‌شوند. پژوهشگر جامعه‌شناس با مقایسهٔ واکنش‌هاى این دو گروه، مى‌تواند دربارهٔ تأثیر تغییر متغیر مستقل به نتیجه‌گیرى مهمى دست یابد.

مثال:

جامعه‌شناسى که بخواهد تأثیر تسهیلات سمعى و بصرى را روى دانشجویان اقتصاد دورهٔ لیسانس آزمایش کند باید، طى یک طرح آزمایشی، این دانشجویان را به یک گروه کنترل و دست‌کم یک گروه آزمایشى تقسیم کند. براى گروه کنترل یک درس پنجاه‌ دقیقه‌اى ارائه مى‌شود که در آن معلم روى تخته سیاه از نمودارها و جدول اقتصادى و نظایر آن استفاده مى‌کند. به دانشجویان گروه آزمایشى نیز همین مقدار درس ارائه مى‌شود ولى در آن از تسهیلات سمعى و بصرى مانند اسلاید و فیلم به جاى نمودارهاى تصویرشده روى تخته سیاه استفاده مى‌شود. محقق جامعه‌شناس با مقایسهٔ بازدهٔ یادگیرى دو گروه مى‌تواند دربارهٔ تأثیر آموزشى تسهیلات سمعمى و بصرى به نتایجى تقریبى دست یابد.

در مثال بالا، جامعه‌شناس مى‌خواهد اطمینان یابد که تنها وجود یا عدم وجود تسهیلات سمعى و بصرى - و نه عاملى دیگر - بود که بر بازدهٔ آزمایش او تأثیر گذاشته است. او براى آنکه به این اطمینان برسد، باید از پیش مطمئن باشد که دانشجویان گروه کنترل و گروه آزمایشى اساساً هیچ اختلافى با هم نداشته باشند. براى همین، او باید گروه‌هائى را برگزیند که تنها تفاوت آنها با هم این باشد که یکى از تسهیلات سمعى و بصرى برخوردار بوده و دیگرى این برخوردارى را نداشته باشد.

براى گزینش و تنظیم گروه‌هاى کنترل و آزمایشی، دو روش اساسى وجود دارد. روش نخست، فن گزینش جفت همطراز نامیده مى‌شود؛ در این روش، آزمایشگر در برابر هر فردى در گروه کنترل فرد همطراز دیگرى را در گروه آزمایش جاى مى‌دهد (افراد همطراز از جهت برخى متغیرهاى اساسى درست مانند همدیگر هستند.) روش دیگر، فن گزینش تصادفى است؛ در این روش، افراد گروه‌هاى کنترل و آزمایشى برحسب یک انتخاب تصادفى آمارى برگزیده مى‌شوند.

مثال:

در اینجا باز همان آزمایش تأثیر تسهیلات آموزشى سمعى و بصرى را در نظر بگیرید. براى گزینش گروه‌هاى کنترل و آزمایشى برحسب فن گزینش جفت همطراز، آزمایشگر باید مطمئن باشد که گروه‌هاى آن براى مثال، متشکل از تعداد برابرى از دانشجویان سال‌هاى مختلف باشند. در این مورد، براى هر دانشجوى سال اول در گروه آزمایشى یک دانشجوى سال اول در گروه کنترل در نظر گرفته مى‌شود و در مورد دانشجویان سال‌هاى دیگر نیز همین برابرى رعایت مى‌شود. متغیرهاى دیگرى چون جنسیت دانشجویان را نیز باید به‌همین نحو در نظر گرفت. در این مورد، آزمایشگر باید تعداد دانشجویان دختر سال‌هاى مختلف را در گروه‌هاى کنترل و آزمایش همطراز کند. (گزینش متغیرهائى چون جنس، سن و علائق مذهبی، در انتخاب گروه کنترل اهمیت دارد و انتخاب گروه آزمایشى البته به ماهیت آزمایش موردنظر بستگى دارد.)

مثال:

گزینش افراد گروه‌هاى کنترل و آزمایش، مى‌تواند از طریق فن گزینش تصادفى نیز انجام گیرد. در این مورد، آزمایشگر مى‌تواند فهرستى الفبائى از دانشجویان تنظیم کند و با ترتیب الفبائى آنها را به گروه‌هاى کنترل و آزمایشى تقسیم کند. (از روش‌هاى دیگرى نیز چون قرعه‌کشى نیز مى‌توان در این فن استفاده کرد.)

نقش‌هاى جامعه‌شناسى

جامعه‌شناس به‌عنوان یک دانشمند

او در این نقش سرگرم پژوهش علمى است و اطلاعاتى را دربارهٔ زندگى اجتماعى گردآورى و سازماندهى مى‌کند. تقریباً بیشتر محققان جامعه‌شناس براى دانشگاه‌ها، مؤسسات دولتی، بنیادها یا شرکت‌ها کار مى‌کنند. جامعه‌شناس دانشگاهى ممکن است هم در کار تعلیم باشد و هم در پژوهش‌هائى که هزینه آن را یا خود دانشگاه تأمین مى‌کند و یا مؤسسات خارج از دانشگاه. او به‌عنوان یک دانشمند پژوهشگر، هدف عمده آن باید این باشد که جهت روندهاى جامعه را پیش‌بینى کند تا عامهٔ مردم خود را براى تحولات آتى آماده کنند او در این نقش، ممکن است بر تصمیم‌گیرى‌هاى مربوط به‌ خط مشى عمومى مستقیماً تأثیر گذارد.

جامعه‌شناس به‌عنوان مشاور سیاست اجتماعى

او در این نقش، نتایج احتمالى یک سیاست اجتماعى را پیش‌بینى مى‌کند. بسیارى از سیاست‌هاى اجتماعى براى این شکست مى‌خورند که بر مفروضات و پیش‌بینى‌هاى درستى استوار نیستند.

جامعه‌شناس به‌عنوان یک تکنسین

جامعه‌شناسان بسیارى هستند که براى شرکت‌ها و مؤسسات دولتى و نظایر آن کار مى‌کنند تا این سازمان‌ها را کارآمدتر سازند. حتى در این گونه کارها هم، آنها باید مراقب باشند که هدف‌هاى سازمان خود را بر اخلاق حرفه‌اى آنها برترى ننهند.

جامعه‌شناس به‌عنوان یک معلم

کار اصلى بیشتر جامعه‌شناسان همان درس دادن است. جامعه‌شناس به‌عنوان یک معلم، در جایگاهى است که مى‌تواند نفوذ شدیدى بر دانشجویان بگذارد. در اینجا این مسئله اخلاقى مطرح است که نکند او دانشجویان خود را به در پیش گرفتن راه اجتماعى خاصى تلقین کند

نمونه‌گیرى

جامعه‌شناسى را در نظر آورید که گروه خاصى (یا اجتماعى ویژه‌ای) را براى بررسى خود تعیین کرده و مى‌خواهد دربارهٔ باورداشت‌ها، ارزش‌ها و رویکردهاى اعضاء آن به تعمیم‌هائى دست یابد. او از طریق مشاهده و پرسش‌کردن از یکایک اعضاء جامعهٔ مورد بررسی، مى‌تواند به شناخت جامعى از باورداشت‌ها و ارزش‌هاى کل جامعه برسد. اما اگر گروه مورد بررسى بسیار بزرگ باشد - براى مثال، جمعیت مردان بالاى ۶۵سال در یک کشور پرجمعیت موضوع بررسى قرار گیرد - در این صورت، مصاحبه و یا حتى مشاهدهٔ یکایک افراد این جمعیت، به احتمال بسیار زیاد عملى نیست. به‌همین دلیل است که جامعه‌شناسان در چنین مواردى نمونه‌هائى از یک جمعیت معین را براى بررسى آنها برمى‌گزینند. اگر جامعه‌شناسى خواسته باشد تعمیم‌هائى دربارهٔ گروه خاصى از مردم به‌عمل آورد، باید نمونه‌هائى را برگزیند که نمایانگر کل افراد آن گروه باشند و یا ویژگى‌هاى عام کل گروه را داشته باشند.

مثال:

اگر خواسته باشیم دربارهٔ یک بنیاد تأدیبى نمونه‌گیرى به‌عمل آوریم، باید در نظر داشته باشیم که نمونه‌هاى ما ویژگى‌هاى کل جمعیت این بنیاد را از نظر سن، نژاد، سطح تحصیلات، طول محکومیت، سوابق جرم و همهٔ متغیرهاى دیگرى که در بررسى ما اهمیت دارند، دارا باشند.

براى گردآورى اطلاعات ضروری، عموماً دو روش به‌کار مى‌رود؛ یکى فن









سایر محصولات :
مقاله درباره پژوهش جامعه‌شناختى و روش‌هاى تخصصى آن

مقاله درباره پژوهش جامعه‌شناختى و روش‌هاى تخصصى...

اقتصادسیاسی

اقتصادسیاسی...

مقاله درباره پیدایش ترک در ساختمان

مقاله درباره پیدایش ترک در...

فایل کار آموزی برق الکترونیک انتقال و توزیع برق شرکت توزیع برق گچساران ..

فایل کار آموزی برق الکترونیک انتقال...

دانلود فایل کارآموزی عمران.

دانلود فایل کارآموزی عمران....

افلاک نمای خیام

افلاک نمای خیام...

فایل گزارش کارآموزی شرکت سنگ راه خوی احداث راه های روستایی منطقه قطور.

فایل گزارش کارآموزی شرکت...

مقاله درباره پیامدهای کارآفرینی

مقاله درباره پیامدهای کارآفرینی...

افسردگی 45ص

افسردگی 45ص...

مقاله درباره پوکی استخوان

مقاله درباره پوکی استخوان...

دانلود فایل کار ورزی در کشت و صنعت کارون شوشتر.

دانلود فایل کار ورزی در...

فایل کارآموزی عمران ..

فایل کارآموزی عمران .....

گناهان کبیره 1_2

گناهان کبیره 1_2...

اعدام صدام قطعا مهمترین رخداد سیاسی اخیر جهان بود

اعدام صدام قطعا مهمترین...

مقاله درباره پوشش

مقاله درباره پوشش...

فایل طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی.

فایل طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی....

مقاله درباره پودر شفیره کرم ابریشم – یک ماده غذایی غیر متداول

مقاله درباره پودر شفیره کرم ابریشم –...

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس...

دانلود فایل کارآموزی عمران، راه سازی .

دانلود فایل کارآموزی عمران، راه سازی...

مقاله درباره پودر رنگ

مقاله درباره پودر رنگ...

فایل کار ورزی در کشت و صنعت کارون شوشتر ..

فایل کار ورزی در...

اعتصاب

اعتصاب...

فایل کار آموزی پتروشیمی امیر کبیر واحد پلی اتیلن سبک خطی LLDPE.

فایل کار آموزی...

مقاله درباره پنج توانمندی لازم در گستره کار رهبری

مقاله درباره پنج توانمندی لازم...

اطلاعات اولیه فولاد

اطلاعات اولیه فولاد...

مقاله درباره پمپ های هیدرولیکی

مقاله درباره پمپ های هیدرولیکی...

فایل کارآموزی عمران، راه سازی ..

فایل کارآموزی عمران، راه...

اضطراب چیست 33ص

اضطراب چیست 33ص...

فایل کار آموزی شرکت توزیع نیروی برق شهرستان ایذه.

فایل کار آموزی شرکت توزیع نیروی...

مقاله درباره پلاتین

مقاله درباره پلاتین...

اصول پایه در طراحی بسته بندی 57 ص

اصول پایه در طراحی...

مقاله درباره پـــــــوانــــکـــــاره

مقاله درباره پـــــــوانــــکـــــاره...

اصول و سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی

اصول و سیاست فرهنگی...

مقاله درباره پسته در طب سنتی ایران

مقاله درباره پسته در طب سنتی ایران...

دانلود فایل گزارش کارآموزی شرکت سنگ راه خوی احداث راه های روستایی منطقه قطور.

دانلود فایل گزارش کارآموزی...

مقاله درباره پسامدرنیسم

مقاله درباره پسامدرنیسم...

فایل گزارش کارآموزی شرکت سنگ راه خوی احداث راه های روستایی منطقه قطور ..

فایل گزارش کارآموزی شرکت سنگ...

اصول مجلس شوراى اسلامى 12ص

اصول مجلس شوراى اسلامى 12ص...

فایل فلش فارسی tw_j0711at_v21 رام فارسی tw_j0711at_v21

فایل فلش فارسی tw_j0711at_v21 رام...

مقاله درباره پروفسور حسابی

مقاله درباره پروفسور حسابی...

فایل پروژه خودروهای سرانزا شرکت پارس خودرو.

فایل پروژه خودروهای سرانزا شرکت پارس...

اصول مالیاتی

اصول مالیاتی...

مقاله درباره مقایسه هارد دیسکهای SATA و IDE

مقاله درباره مقایسه...

دانلود فایل طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی.

دانلود فایل طرح مقدماتی کارخانه...

اصول علمی زیست مکانیک 13 ص

اصول علمی زیست مکانیک 13...

مقاله درباره کارت صدا

مقاله درباره کارت صدا...

فایل طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی ..

فایل طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی...

اصلاح نژاد دام6 ص

اصلاح نژاد دام6 ص...

فایل گزارش کارآموزی گروه شیمی شرکت لوله گستر اسفراین.

فایل گزارش کارآموزی...

مقاله درباره تاریخچه ایذه

مقاله درباره تاریخچه ایذه...

تحقیق درباره: اسطوره ها 25 ص
تحقیق درباره: استفاده از قالب های ماسه ای برای قطعات ریختگی
تحقیق درباره: ارتباطات تاریخچه روابط عمومی 18 ص
تحقیق درباره: ادیان قدیم در عربستان 38 ص
تحقیق درباره: احتراق
تحقیق درباره: ارتباطات تاریخچه روابط عمومی 18 ص
تحقیق آموزش DS
مقاله درمورد. آموزش و پرورش و مشارکت
تحقیق درباره: ادیان قدیم در عربستان 38 ص
مقاله درباره امام زین العابدین
تحقیق درباره مقدمه ای بر روان شناسی رابطه خانواده با نوجوان
مقاله درباره: اصول آرماتور گذاری ( پی ، دیوار، ستون )
مقاله درباره انواع فرمان اتومبیل 16ص
تحقیق درباره عنکبوت شناسی
تحقیق درباره عناصر نادر خاکی

کلمات کلیدی :شناس بهzwnj عنوان جاعهzwnj شناس بهzwnj حقق جاعهzwnj شناس تواند دربارهٔ تأثیر روى تخته سیاه کار ىzwnj کنند جاعهzwnj شناس ىzwnj شود تغیر ستقل گروه کنترل گروهzwnj هاى گروه آزایشى بهzwnj عنوان ىzwnj تواند ىzwnj جاعهzwnj بهzwnj کنترل آزایش بررسى دانشجویان آزایشى نونهzwnj
  • ۹۶/۰۹/۰۶
  • وبلاگ وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی