cfselm

  • ۰
  • ۰

اخلاق از دیدگاه قرآن پیامبر و عترت 46 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 45

اخلاق از دیدگاه قرآن پیامبر و عترت

مقدمه کتاب فلسفه اخلاق فلسفه اخلاق از علل پیدایش اخلاق بحث مینماید و اینکه اساسا مبناء و منشااخلاق چیست و از کجا نشاءت گرفته و علت به وجود آمدن قوانین و قواعد آن چه مى باشد؟ و چرا باید به آن گردن نهاد و سر پیچى از آن چه عواقبى را به دنبال مى آورد؟ بحث و مورد گفتگو قرار مى دهد.حوزه بحث پیرامون فلسفه اخلاق 1- اخلاق نظرى 2- اخلاق عملى 3- اخلاق مکتبى 4- اخلاق فلسفى1- اخلاق نظرى اخلاق نظرى از کیفیت پیدایش علمى اخلاق بحث مینماید و از شناخت اخلاق در محور خوبیها و بدیها و معیارهاى ارزشى اخلاق سخن میگوید.2- اخلاق علمى اخلاق عملى از کیفیت پیاده کردن و عمل نمودن و به کار بستن اوصاف اخلاقى بحث مینماید.3- اخلاق مکتبى اخلاق مکتبى دیدگاههاى اخلاقى هر مکتبى را مطرح میکند و نظریات جهان بینى مختلف اخلاقى را پیرامون مسئله اخلاق به میان میآورد مثلا دیدگاه مکتب رواقیون چیست ؟ و دیدگاه مکتب الهیون کدام است ؟4- اخلاق فلسفى از نظریات و دیدگاههاى فلاسفه در اخلاق از نظر فلسفى بحث مینماید مثلا کانت چه میگوید؟ مارکس چه گفته است ؟ و دیدگاه ارسطو و فارابى در زمینه اخلاق چه میباشد؟اخلاق از دیدگاه مذاهب و مکاتب به دلیل اهمیت و وسیع بودن بحث فلسفه اخلاق در میان مذاهب فقط مذاهب اسلامى خاصه شیعى را مورد بررسى قرار مى دهیم1- اخلاق از دیدگاه مذاهب اسلامى : گروهى از امامیه و معتزله معتقد به حسن و قبح (خوب و بد)عقلى اعمال مى باشد و براى اثبات مدعاى خویش دلائل و شواهدى را اقامه مینماید همچنین گروهى نیز به حسن و قبح شرعى اعمال معتقدند، و میگویند عقل را قدرت و کشش بر درک محاسن اخلاقى و قبایح نیست ، و فقط شارع میتواند حسن و قبح اعمال را تشخیص دهد این گروه همان اشاعره هستند که عقل را کوچکتر و نارساتر از آن میدانند که بتواند همه مسائل اخلاقى را بفهمند و حسن و قبح آنرا را انتزاع نمایند.حسن قبح عقلى همانطورى که بیان شد امامیه و معتزله معتقد به حسن و قبح عقلى اعمال هستند؛ این گروه از دانشمندان علم اخلاق مى گویند: عقل همه بایدها و نبایدها و محاسن و شرور را تشخیص میدهد مثلا صدق عدل خوب و شایسته است و دروغ و ظلم ، بد و ناروا میباشد.نظر برخى از دانشمندان در زمینه حسن و قبح عقلى 1 - دلائل حکیم ملا عبدالرزاق فیاض لاهیجى : وى معتقد است که عقل میداند که فعل فلانى که امر شرعى به آن وارد شد در نفس الامر نیکو و احسن است ، اگر فعل مذکور قبیح بود یا خالى از جهات قبح بود، البته قبیح بود از حکیم طلب آن فعل . همچنین فعلى که نهى شرعى بر آن وارد شده عقل مى تواند بفهمد که مذموم است در نفس الامر، و الا نهى از آن مذموم بود (2) مجموع استدلال حکیم متاءله به ثبوت میرساند که عقل حسن و قبح را تشخیص مى دهد یعنى اگر عقل همه بایدها و نبایدها را بفهمد با ادله مستدل ایشان حسن و قبح عقلى است نه شرعى .2 - دلائل محقق بزرگوار طوسى : ایشان در کتاب کشف المراد اثبات نموده اند که حسن و قبح عقلى است نه شرعى ، به دلیل اینکه عقل حسن احسان و افعال ناشایسته و قبح ظلم را بخوبى تشخیص میدهد و هیچ نیازى به شرعى بودن آن نیست ؛ و دیگر اینکه اگر حسن و قبح شرعا و بخصوص ثابت گردد و تشخیص عقل در آن هیچ گونه دخالتى نداشته باشد هر دو از عقلى و شرعى بودن ، منتفى مى شوند.(3) قاعده ملازمه : یکى از دلائل عقلى بودن حسن و قبح قاعدة ملازمه است ، که مى گوید ((کلما حکم به الشرع حکم به العقل )) یعنى هر چه را که شرع به آن حکم میکند، عقل هم همان را حکم میکند، این قاعده یکى از استدلالهاى بسیار مهم کلامى است که اهل استنباط و عقل از این قاعده استفاده میکنند. معتزله و امامیه و همه طرفداران حسن و قبح ، با همین قاعده ملازمه استدلال میکنند، که عقل قدرت فهم حسن و قبح را دارد، همچنین سخن امیرالمؤ منین على علیه السلام نیز گواه بر مسئله میباشد که حسن و قبح عقلى است . حضرت فرمود: من لم یعرف مضره الشرلم یقدر على المتناع منه (4) کسى که زیان و ضرر شر و بدى را نشناسد قادر بر پرهیز از آن نیست .حسن و قبح شرعى برخى معتقدند که حسن و قبح شرعى است ، یعنى هر حکم شرعى که بر آن وارد شده عقل هم باید او را بپذیرد و عقل قبل از ورود شرعى حق حکم کردن ندارد. اشاعره از طرفداران و بنیان گذاران این عقیده میباشد.نظریات دانشمندان در خصوص حسن و قبح گروهى از دانشمندان میگویند: حسن و قبح شرعى است که این نظریه یکى از دلائل اشاعره میباشد. و شبیه به نظریات دانشمندانى است که براى جامعه اصالت قائلند، زیرا سوسیالیستها (جامعه گرایان ) اخلاق رایک پدیده اجتماعى میدانند و میگویند خوب چیزى است که جامعه میطلبد و بد چیزى است که جامعه نفى میکند.نظریه فاضل قوشچى در خصوص حسن و قبح شرعى از دیدگاه وى هیچ حکمى در حسن و قبح اشیاء براى عقل ثابت نیست و حسن و قبح (به فعلیت ) بر نمى گردد به امر حقیقى قبل از ورود شرع ، که کاشف بر شرع مقدس باشد آنچنانکه معتزله مى پندارند، بلکه شرع آن چیزى است که از براى او حسن و قبح ثابت شده است . نتیجه اینکه قبل از ورود شرع براى افعال هیچگونه حسن و قبحى وجود ندارد و هر گاه شارع قضیه را عکس کند یا نفى آنچه قبیح است را نیکو و آنچه را که نیکو است قبیح مینماید (5) علیهذا اشاعره با استفاده از مکتب جبر، استدلال مینمایند که انسان در تمامى اعمالى که انجام میدهد، مجبور است ، و بر این اساس ، حسن و قبح فاقد معنا میشود، زیرا تمام چیزهایى که در خارج محقق میشود فاعل و ایجاد کننده آن خداست و هم اوست که خوب و بد و طاعات









سایر محصولات :
اخلاق از دیدگاه قرآن پیامبر و عترت 46 ص

اخلاق از دیدگاه قرآن پیامبر...

اخلاق پیامبر 31 ص

اخلاق پیامبر...

اخرالزمان در ادیان مختلف 32 ص

اخرالزمان در ادیان مختلف 32...

احمد شاملو 25 ص

احمد شاملو 25 ص...

اجزای سیستم های RFID 19 ص

اجزای سیستم های RFID 19 ص...

اثرات ورزش بر سلامتی بدن 34 ص

اثرات ورزش بر سلامتی...

اثرات ورزش 35 ص

اثرات ورزش ...

آخرین اطلاعات موجود در رابطه با ویروس های کامپیوتری به 21 ص

آخرین اطلاعات موجود در رابطه با...

سیستم مکانیکی آسانسور 40 ص

سیستم مکانیکی آسانسور 40 ص...

سیستم سوپاپ 10 ص

سیستم سوپاپ 10 ص...

سیستم توزیع کننده 114 ص

سیستم توزیع کننده 114 ص...

سیستم تلفن همراه سلولی یا تلفن موبایل 16 ص

سیستم تلفن همراه سلولی یا...

سیب زمینی 32 ص

سیب زمینی 32 ص...

سیگنال 19 ص

سیگنال 19 ص...

سیمین بهبهانی 53 ص

سیمین بهبهانی 53 ص...

سیمای نماز 22 ص

سیمای نماز 22 ص...

سیمای رودکی از زبان اشعارش 13 ص

سیمای رودکی از...

سیستم و ساختار فایل 44 ص

سیستم و ساختار فایل 44 ص...

سیستم های حرارتی کف 10 ص

سیستم های حرارتی کف 10 ص...

سیستم های تولیدی کامپیوتری 25 ص

سیستم های تولیدی کامپیوتری ...

سیستم های RFID 40 ص

سیستم های RFID ...

سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14000 12 ص

سیستم مدیریت زیست...

سیستم کنترل گاورنر 12 ص

سیستم کنترل گاورنر 12 ص...

سیستم سوخت 30 ص

سیستم سوخت 30...

سیستم خود دفاعی مورچه کشف معجزه ای جدید در قرآن کریم 11 ص

سیستم خود دفاعی مورچه...

سیستم DNS 15 ص

سیستم DNS 15 ص...

سیره ی پیامبر 29 ص

سیره ی پیامبر 29...

سورة نور آیه 58 15 ص

سورة نور آیه 58 ...

سودمندی IEEE1394 53 ص

سودمندی IEEE1394 53 ص...

سوخت پاک سوخت هیدروژنی 15 ص

سوخت پاک سوخت...

سوارکاری 10 ص

سوارکاری 10 ص...

سو استفاده از اطلاعات و داده ها 20 ص

سو استفاده از اطلاعات و داده ها...

سنگهای تزئینی در ساختمانی 11 ص

سنگهای تزئینی در ساختمانی 11...

سنسورهای خودرو 206 16 ص

سنسورهای خودرو 206 16...

سنسور پارک Reversing 28 ص

سنسور پارک Reversing 28 ص...

سمند 22 ص

سمند 22 ص...

سقف های کرمیت 26 ص

سقف های کرمیت 26 ص...

سفال و کاشی 34 ص

سفال و کاشی 34...

سعادت 29 ص

سعادت 29 ص...

سعادت 26 ص

سعادت 26 ص...

سطح حالت حدی 18 ص

سطح حالت حدی 18 ص...

سرشت حق جوی انسان 15 ص

سرشت حق جوی انسان 15 ص...

سد دوستی 15 ص

سد دوستی 15 ص...

سالوادور فلیب دالی نقاش بزرگ 14 ص

سالوادور فلیب دالی نقاش...

سازه و انواع آن 29 ص

سازه و انواع آن 29...

سازه های نوین در معماری 36 ص

سازه های نوین در معماری 36 ص...

سازمان پلیس اداری 16 ص

سازمان پلیس اداری 16 ص...

سازمان سرپرستی مدیریت چیست؟ 18 ص

سازمان سرپرستی ...

سازمان تجارت جهانی 13 ص

سازمان تجارت جهانی 13 ص...

گیاهان تیره نعناعیان 55 ص
گیاه ریحان 13 ص
گیاه چغندر قند 28 ص
گیاهان آپارتمانی 60 ص
برق 10ص
بررسی نقش رسانه‌های جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
برق
بررسی وضعیت فروش محصولات چرمی‌سبک (داخلی – خارجی)
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صاد
طرح توجیهی تولید رزین الکید
پل 24 ص

کلمات کلیدی :یدگاه قرآن پیامبر قبح قلى قبح رعى فلسفه خلاق یدگاه قرآن خلاق مکتبى قرآن پیامبر خلاق نظرى رعى ودن همه ایدها یدگاه مینماید خلاقى قاعده مذاهب معتزله انشمندان
  • ۹۶/۰۹/۱۵
  • وبلاگ وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی